Напиши нова тема Отговори на тема  [ 5 мнения ] 
Въртящата се дяволия или какво се крие зад делкото на W353 
Автор Съобщение
Научи се как се сипва масло
Аватар

Регистриран на: Вторник, 19.05.2015 г. 18:14 ч.
Мнения: 42
Местоположение: Стара Загора
Automobile: Wartburg 353W,1986
Мнение Въртящата се дяволия или какво се крие зад делкото на W353
Въртящата се дяволия или какво се крие зад делкото на W353
,, - Добър ден, имате ли ремъчна шайба за коляновия вал с демпфер на усукващите трептения за Вартбург 353 ?
- Какво, какво да имаме...с какво казахте ???,,

Такъв би бил горе-долу разговорът с почти всяка леля-продавачка в магазин за авточасти за Трабант и Вартбург, доколкото такива магазинчета въобще са останали в България.
Аз съм един от малкото вартбургджии, които са късали този несложен детайл със сложно за българското ухо название и вероятно съм единствения, който го е късал два пъти и то на две различни коли.
Първият път скъсах демпфера при издуване на по-високи обороти някъде in the middle of nowhere.Изведнъж опияняващото леко виене на двутактов мотор на високи обороти беше прекъснато от силно метално дрънкане и трополене ,,някъде отпред и долу,,.Когато отидох да погледна какво ме е сполетяло, видях, че един дебел метален пръстен се е отделил от ремъчната шайба на коляновия вал, а тя при въртенето си го увлича и блъска в тялото на делкото.Това зрелище на блъскащи се една в друга железарии под капака, колкото обезкуражващо да изглежда само по себе си, се гарнира с миризма на изгоряла гума и осезаеми прекъсвания в работата на един от цилиндрите, което му придава плачевно настроение, особено когато случката става, както казах, in the middle of nowhere.
Втори път и на друг автомобил тази дяволия се скъса без никакво издуване на обороти при скорост от 50-60 км/ч на трета предавка по междуселски път.
И в двата случая, с разни телове се постарах да вържа откъсналия се от шайбата пръстен за тялото на делкото и скрепителните му болтове за да на блъска по него и да мога да се дотъркалям до някаква опорна точка в цивилизацията – гаража или двора на блока, в който живея.В първия случай пропътувах по този начин около 150 км., във втория – около 10 км.Вързаният пръстен не дрънчи и не блъска по делкото, но миризмата на изгоряла гума и прекъсването на един от цилиндрите над 2000 оборота на мотора са неизбежни и неприятни придружители при такова неспокойно и без удоволствие пътуване.
Къде се крие дяволът в този ,,демпфер на усукващите трептения,, ?
Още в ренесансовата литература, а и по-късно, появата на Дявола винаги е била съпровождана с наситената миризма на сяра.(вж.Йохан Волфганг фон Гьоте ,,Д-р Фауст,,).В призводството на разни каучуци и гуми е задължителен процесът на вулканизация, тоест насищането със сяра на третираната гумена маса.Именно сулфидните мостове са връзките между отделните каучукови молекули и придават характерните качества на всяко парче гума.Тяхното окисляване вследствие досега с кислорода във въздуха разкъсва връзките между серните атоми, предлагайки им предпочитаната за тях връзка с кислороден атом.Този флирт е причината за препоръчителното мазане на гумени детайли с парафини,глицерин и пр.с цел предотвратяване на окислението на сулфидните мостове и съответното на този процес стареене и разрушаване на гумата.
Изложеното е и връзката между Дявола,сярата и разкъсването на гумения пръстен свързващ ремъчната шайба с демпфериращия пръстен - причина за описваните неволи.
Малко за конструкцията на ремъчната шайба с демпфер (т.е. ГАСИТЕЛ ) на усукващите трептения.
Този тежък за рамерите си детайл е съставен от две части – ремъчна шйба с къса шийка и демпфериращ пръстен с нанесени по периферията му резки (през 120 градуса) за положението на 1-ви,2-ри и 3-ти цилиндър в съответната горна мъртва точка.Пръстенът с теглото си играе ролята на един малък преден маховик за коляновия вал с което се успокоява допълнително неравномерното въртене на коляновия вал при празен ход на мотора.Ремъчната шайба от задната си страна има къса шийка с диаметър на чинийка за бяло сладко (ок.6 см.), като по тази шийка са изрязани два циркулярни жлеба, а в тях са поставени по един чугунен ( нееластичен и чуплив) пръстен с диаметър при затворен ключ на пръстена 58 мм.Не е много трудно досещането, че тези пръстени представляват бутални сегменти и след не много търсене в нета става ясно, че това са бутални сегменти ( 58,00 х 2 ) за мотоциклет Ява.Смисълът на тези сегменти, поставени на шийката на ремъчната шайба е уплътняване на картера на 3-ти цилиндър. 
Тези два елемента – шайба и гасителен пръстен са свързани в едно цяло тяло чрез О-пръстен с Г-образно сечение и залепен (неизвестно с какво) към двете свързвани повърхности.Докъм средата на 70-те години ремъчната шайба и гасителят на трептенията не са били свързвани с такава гумена връзка, а са били едно цяло тяло.Доколко тази гумена връзка способства за функционалната пригодност на детайла като цяло не се наемам да твърдя, но не е подобрила функционалната й надежност в твърде дългосрочен план.След 30 или повече години вярна служба на въртене във въздуха и прахоляка на пътя, предаване на усукващи вибрации от вала към пръстена, поемане и на осови трептения от също вибриращия при въртенето си ремък, в един хубав ден, in the middle of nowhere, гуменият О-пръстен се къса, поставяйки под въпрос ,,замисъла на немските комунисти Вартбург да се предава от баща на син,, както казва г-н Р.Л. от Плевен  .Този път дяволът не се крие в детайлите или в крайпътните гръсти,а направо изскача от разкъсаните дисулфидни мостове с трополене на железарии под капака, кара ви да спрете и да се обезкуражите.
И мирише на пърлена гума.
Такава нова част не може да се открие по магазинчетата освен случайно, но все ще се намери някой съфорумец да ви я достави от собствените си наличности на цена около 50 лева кеш (понеже я няма по магазините,а и може някой ден и на него да му потрябва).
Другият вариант е да се изработи такъв нов гумен пръстен, ако някоя фирмичка за каучукови изделия се навие да направи няколко такива пръстена.
Третият вариант е да се потърси из магазините за части за газови инсталации и фирмите, занимаващи се с изграждането им подобен и подходящ по диаметър, профил и дебелина О-пръстен. 
Четвъртият и най-безкомпромисен вариант е да се заварят по перифериите им едно за друго ремъчната шайба и гасителния пръстен с последваща стругарска обработка на заварките и да се получи детайлът такъв, какъвто е бил при моторите на Вартбург 311 и при Вартбург 353 докъм 70-те години. 
Малко монтьорски съвети - 
1. При изваждането на ремъчната шайба не теглета само напред.Сегментите са отворени в каналите си и само с теглене по оста е невъзможно да се изтеглят без да се счупят.Малко накланяне и завъртане в различни посоки при тегленето по оста на вала в комбинация с търпение са достатъчни да се извади шийката на шайбата от леглото си с невредими пръстени.
2. Ако все пак пръстените се счупят, заменете ги с нови бутални сегменти с диаметър 58,25 мм от мотоциклет Ява след като им изпилите ключовете.
3. Когато извадите шайбата запомнете положението й спрямо шийката на коляновия вал.На въпросната шийка винаги има отпечатило се с времето малко колелце – отпечатък от срещуположно окръглено кладенче с диаметър ок.7-8 мм.
4. Поставянето на свалената ремъчна шайба обратно,респ.поствянето на нова, е по-голяма игра от свалянето.Трудността произлиза от това, че двата бутални сегмента, нанизани на шийката на шайбата трябва да се свият в ключа си, аналогично на вкарването на бутало със сегменти в цилиндъра на двигател.Някогашните ремонтни работилници за Вартбург са разполагали със съответното приспособление (монтажни клещи W-310 062), то е показано и в книгата ,,Аз ремонтирам Вартбург,, ,но, предполага се, никой от нас не го притежава, затова импровизираме.За да подведа шийката до точното й място съм използвал няколо ленти с широчина 2-3 см, изрязани от вездесъщата рентгенова снимка – достатъчно тънка,достатъчно здрава и достатъчно флексибилна материя и за тази цел, поставяйки лентите по дължината на канала,в който ще влиза шийката на ремъчната шайба.При поставянето на двата уплътнителни пръстена ги поставете така,че ключовете им да са разположени на 180 градуса един от друг.
5. Преди да поставите и да фиксирате целия детайл,незавсимо дали е стар или нов, запечатайте видимите части на гумения пръстен с малко черен силикон за да забавите стареенето на гумата.Сложете и малко грес по пръстените на шийката и в каналите им. 
6. Двата фиксиращи болта с глава 17 мм.са осигурени против саморазвиване с осигурителна ламаринка с форма на цифрата 8 и две езичета, които трябва да се подгънат плътно до главите на болтовете след тяхното затягане.

Дяволът наистина се крие в детайлите, но в случая със злополучната ,,ремъчна шайба с демпфер на усукващите трептения,, той изскача изведнъж с гръм и трясък и винаги мирише на изгорена гума.
Лек път и хубаво лято !

_________________
Парадоксът често е бил повод да се прави изкуство.
А в ГДР са направили автомобили....


Последна промяна д-р Е. на Вторник, 11.08.2015 г. 13:56 ч., променена общо 12 пъти

Събота, 08.08.2015 г. 18:18 ч.
Профил
Trabant ML
Аватар

Регистриран на: Петък, 30.07.2010 г. 19:39 ч.
Мнения: 448
Automobile: Трабант 601
Мнение Re: Въртящата се дяволия или какво се крие зад делкото на W3
Да вметна, че на моя двигател шайбата мога да я поставя само в едно положение. Няма как да я обърна на обратно, просто не ми съвпадат дупките.

_________________
С други думи, тия коне искат да ядат!Колкото повече ги юркаш толкова повече си 'апват.
Колкото повече ги 'раниш , толкова повече бягат.ОК?


Неделя, 09.08.2015 г. 07:55 ч.
Профил
Научи се да сменя скоростите

Регистриран на: Понеделник, 02.12.2013 г. 14:29 ч.
Мнения: 67
Местоположение: близо до София
Мнение Re: Въртящата се дяволия или какво се крие зад делкото на W3
чета творенията на колегата и отвреме на време се чудя дали изобщо е виждал Вартбург- това не го казвам , за да се караме. Младен 201 го е написал вече- ремъчната шайба може да се постави САМО по един начин. Самата шайба се монтира доста лесно с една по- тънка отверка и естествено малко внимание и търпение. Няма никакъв проблем да се кара и без демпфера, а за експеримента с "връзване и изгорелите гуми" всичко си е въпрос на мързел- делкото се демонтира за пет минути, маха се демпфера и се продължава без никакъв проблем- необходим е един ключ 13 и пет минути.


Понеделник, 10.08.2015 г. 12:30 ч.
Профил
Научи се как се сипва масло
Аватар

Регистриран на: Вторник, 19.05.2015 г. 18:14 ч.
Мнения: 42
Местоположение: Стара Загора
Automobile: Wartburg 353W,1986
Мнение Re: Въртящата се дяволия или какво се крие зад делкото на W3
Цитат:
чета творенията на колегата и отвреме на време се чудя дали изобщо е виждал Вартбург


Виждал е тук-таме ,,през плет,, и по книжки и картинки най-вече.
А и четенето облагородява, но очевидно-не винаги,но е и въпрос на избор.
Аз не съм се пробвал да слагам демпферната шайба наопаки.С проба-грешка всичко се научава, но с повече ядове и нерви.А и не всички имат или са чели ,,Ръководство за ремонт на лекия пътнически автомобил тип Wartburg 353W.Ремонт на автомобила в работилницата-специални инструменти-специални приспособления,1979 г.,,.
Там пише (стр.46-47),че ,,Правилното положение на ремъчната шайба се осигурява посредством различните разстояния от центъра на отворите за скрепителните винтове,,(превод Р.Неделев и Ал.Кьолле).
Предвид невъзможността този текст да се знае от всички, смятам съвета си за ,,помненето,, за спестяващ нерви.
Е,ако помненето е трудно, тогава идва емпиричния опит.

_________________
Парадоксът често е бил повод да се прави изкуство.
А в ГДР са направили автомобили....


Понеделник, 10.08.2015 г. 19:00 ч.
Профил
Научи се как се сипва масло
Аватар

Регистриран на: Петък, 22.02.2008 г. 23:48 ч.
Мнения: 41
Skype: alehandromendez
Automobile: Wartburg353W,Moskvic
Мнение Re: Въртящата се дяволия или какво се крие зад делкото на W3
Здравейте колеги,зачетох се ей така из форума и ми стана интересно за книгата,която колегата е споменал-,,Ръководство за ремонт на лекия пътнически автомобил тип Wartburg 353W,къде мога да я намеря.досега не съм я срестал да я продават из форумите или някои антикварни книжарници?

_________________
Wartburg-der beste Zweitaktwagen


Петък, 01.04.2016 г. 16:18 ч.
Профил
Покажи мненията от миналия:  Сортирай по  
Напиши нова тема Отговори на тема  [ 5 мнения ] 


Кой е на линия

Потребители разглеждащи този форум: 0 регистрирани и 0 госта


Вие не можете да пускате нови теми
Вие не можете да отговаряте на теми
Вие не можете да променяте собственото си мнение
Вие не можете да изтривате собствените си мнения
Вие не можете да прикачвате файл

Търсене:
Иди на:  
cron
Цени на горивата от www.lukoil.bg:

Powered by phpBB © phpBB Group.
Designed by Vjacheslav Trushkin for Free Forum/DivisionCore.
Преведено от: SEO блог на Йоан Арнаудов