По колко масло се слага на двутактовите двигатели?
По колко масло да слагаме на двутактовите двигатели?
На този въпрос може да чуете най-разнообразни отговори, като много често срещано твърдение е "колкото повече - толкова по добре". Това е напълно погрешно разбиране. В следващите редове ще обясня защо.
До 1974г. буталния болт лагерува в мотовилката посредством бронзова втулка. При такива двигатели завода производител препоръчва съотношение на смесване 1:33
От 1974г. лагеруването се осъществява посредством двуредов иглен лагер. При тези двигатели съотношението на смесване е променено - вече е 1:50 или 20гр/л.
Дори при това съотношение на смесване завода производител гарантира запас при мазането т.е. се приема че е повече от достатъчно.
Вероятно много от вас карат с минерални масла напр. Приста 2Т Микс, Shell Advance или други западни производители.
При използването на тези масла можем да караме съвсем спокойно при съотношение 15 до 20 грама на литър, без абсолютно никакъв проблем.
При използването на полусинтетични масла като Repsol 2T-scooter, IGAT 2T Scooter, Liqui Moly RACING 2T и други от този ранг също може да дозираме маслото в тези граници от 15 до 18 грама на литър. Идеята тук е че може да се сипва и по малко, аз съм карал и с по 12гр/л и не съм имал абсолютно никакъв проблем. Маслото е достатъчно рядко, навлиза и маже навсякъде, дори при високи обороти.
Сега да преминем към пълната синтетика - тук аз лично имам леки предубеждения - това масло е прекалено рядко и не може да осигури стабилен маслен слой на елементите при ниски обороти. При тези масла обаче производителя дава съотношение на смесване 1:100 или 10 грама на литър. Такова масло има смисъл да се използва ако двигателя се движи непрекъснато във много натоварени режими и много високи обороти, нещо което смятам че никой оттук не практикува редовно. Съотношението на смесване което може да ползвате при тези масла е 10-12гр/л
При експлоатация с по "сериозна" дозировка на маслото - над 20гр/л(1:50) се натрупва нагар по горивните камери, челата на буталата, каналите на сегментите, и лагерите на коляновия вал. Вследствие на това износването се ускорява драстично, освен това се образува нагар и по продухвателните канали, както и по цялата изпускателна система което води до увеличен разход на гориво и намалена мощност.
Всеки сам си решава как да експлоатира машината си, но последствията след това са налице. Избора е ваш