Напиши нова тема Отговори на тема  [ 15 мнения ] 
Пътеводител в избора на масло 
Автор Съобщение
Знае всичко за двутактовите
Аватар

Регистриран на: Вторник, 05.02.2008 г. 23:26 ч.
Мнения: 2554
Местоположение: София
Skype: vasil166
Automobile: Trabant
Мнение Пътеводител в избора на масло
Пътеводител в избора на масло
(Thursday, 19 April 2007) -
Функции и свойства на моторното масло,принципи на работа и избор.
В повечето автомобилни форуми такива теми често стоят най-отпред.Повечето хора не разбират от механика.В САЩ има статистика,според която над 40% от шофьорите отварят капака на колата си под 5 пъти годишно.Съответно те не знаят що е то момент на запалване,каква е разликата между свещи от 20 лева
бройката и "две за лев",не знаят що е то октаново число на бензина,методи за измерването им и т.н.И наистина,това са неща,без които така или иначе може да се кара.Може да си добър шофьор и без да ги знаеш.И колата ти може да е поддържана и в изправност дори и без тях.
В това отношение четиритактовата технология си има несъмнени предимства-не разчита на случаен фактор.При двутактовия мотор обаче грешният избор на масло и неразбирането на начина му на работа често има лоши последици,изазяващи се главно в скъпи ремонти.За източногерманското производство
проблемът е още по-голям най-вече заради липсата на части.
Няколко неща следва да приемем за даденост.Споровете по тях са безсмислени и не водят на никъде,за това по тях не бива да се спори,още повече,че става дума за доказани технически постановки.
Първото е,че разглеждаме двигател в съсотяние,близко до идеалното-с нормална компресия,разработен,поддържан според изискванията на производителя.Това се налага да го приемем,поради факта,че разликите в поддръжката на износен и не толкова износен мотор са минимални.
Второто нещо,което приемаме е,че маслото се смесва така,както смесват хората по целя свят,имащи си работа с двутактови мотори.А именно-1:50.
Какво масло следва да използвам за моя двутактов мотор?Отговорът би бил прост....ако беше само един.Изборът на двутактови масла е толкова голям,че всеки местен "експерт" има не само свое мнение по въпроса за качествата на отделните видове масла,но и възможност
да препоръча различен производител.И по-интересното-може ид а е прав :) На практика обаче никой не може да каже кое е по-доброто масло или "най-добото".Зависи от много фактори.Някои от тях-случайни.Като например какво масло е сипвано по-рано,какъв
вид,как е карана колата,каква се чака да бъде околната температура,в града или извън града ще се кара колата. Добре е при липса на опит с маслата,начинаещит да се довери на масовото мнение.След като за един продукт съществува широко разпространено мнение,че е
некачествен,той не бива да се ползва с надеждата да се хване "читава" партида.И обратно.Щом за един продукт има добри отзиви,редно е да се заложи на него.С времето начинаещият сам ще може да си създаде свое мнение кой е най-подходящият за неговите условия продукт.Както всичко друго и това
се учи.За да не го научи някой,значи не иска.
Принципите на работа: В двутактовия мотор маслото има няколко напълно различни и нямащи нищо общо една с друга функции.
Първата и най-важна е да смазва движещите се части на двигателя по време на работа.По тях се образува тънък слой масло,наричан в практиката "маслен филм",който служи като преграда между двете триещи повърхности.На практика те се "трият" в маслото,а не помежду
си.Този процес тече в цилиндъра-между сегментите и стените на цилиндъра,тече в лагерите,тече навсякъде където има контактуващи една с друга триещи се повърхности.Трите "стресови" точки в двутактовия мотор са основните лагери,билните лагери и
сегментите.Оставени без необходимото смазване,въпрос на време е (много кратко),те да се повредят необратимо.
Втората фукнция е по защитата на металните части на двигателя от влага и газове по времето,когато той не е в движение.Този престой варира от няколко часа до месеци и седмици и е много важно първо-слоят масло да си остане на мястото и второ-да остане химически инертен към външни
въздействие.Да не се окисли,да не промени структурата си,да не влиза в реакция с останали из картера газове.
Третата му функция е миеща.В процеса на работа на мотора в него се образува нагар.Това е неизбежен процес-отлагането на твърдите остатъци от горенето.Те се натрупват по буталото,в горната част на горивната камера,в картера.Колкото и плътни да са сегментите,колкото и висока компресия даима мотора.Този нагар
обикновено е примесен с финни метални стружки с размер няколко микрона,образували се при работата на мотора.
Проблемите в тая област идват от стремежа да се правят компромиси.Няма масло,което да върши всичките три функции едновременно.Ако мие добре,не маже добре.Ако смазва добра, не прави стабилен филм.Това налага съобразяване на марката и вида масло с типичните
условия на работа. В двутактовия мотор,за разлика от четиритактовия,няма картер с 5 литра масло,което да маже под налягане.Тук налягане няма.Маслото постъпва с горивото.То се смесва с горивото или предварително-в резервоара,или с маслена помпа която подава нужното количество масло според
оборотите.
Помпите си имат и предимства,и недостатъци.Хубавото им е,че винаги осигуряват точно и прецизно смесване.Лошото им е,че представляват относително сложни механични апарати,с голям брой движещи се части,нуждаят се от настройка и повредата им...неминуемо води до блокиране на мотора.
Друга особеност на двутактовия мотор се явява процеса на горене,в който чуастник е и маслото.По-голямата част от постъпилото масло изгаря в цилиндъра.Над 60%.На останалото трябва да се разчита да играе смазваща функция.Така освен добри мазилни качества,маслото
следва да изгаря и без да прави нагар.Особено важно е да няма нагар по сегментите. Част от изгорялото масло се превръща в маслени пари и тръгва по изпускателната сиситема.Там на свой ред кондензира и прави още нагар.
Видовете масла: На пазара ъм днешна дата има три вида моторни масла. Минерални,синтетични и полусинтетични (парасинтетични).Като последните представялват смес в определено съотношение на предните две.
Минералните са традиционните,изпитани моторни масла.Те са доказали превъзходните си мазилни качества,доброто смесване и висока химическа и топлинна устойчивост.Това ги прави много подходящи за каране на големи разстояния. Проблемът им е,че при
ниски обороти и каране с незагряла изпускателна сиситема,тези масла правят твърде много нагар.Това е също така маслото за леко износени двигатели.Заради дебелия си маслен филм те имат известно уплътняващо свойство. Синтетичните масла
са традиционните масла за високооборотни двутактови мотори.Главно мотоциклети.Става дума за двигатели с много бързо развъртане,достигащи до 12 и дори 13 хиляди оборота.Това масло няма да направи стабилен филм върху частите,окислява се,не е толкова
химически инертно,масленият му филм е тънък.Но за сметка на това е крайно устойчив на налягане и температура,а маслото изгаря с минимален нагар.
Полусинтетиката е маслото в ниския и средния клас!На феновете на спортното каране те няма да осигурят добро мазане.Но за нормално каране са най-препоръчителни.Образуват дебел маслен филм,при изгаряне образуват малко нагар,химически стабилни масла с голяма
трайност.Препоръчват се за двигатели,често подлагани на натоварвания в границите на 4-5 хиляди оборота.
Смесването???
Звучи в известна степен парадоксално,но честата смяна на вида масло не е препоръчителна.Това идва от сериозната разлика в миещите качества.Третата функция,за която стана дума преди.Там разликите вече са мнооог мнооого големи.Ситетиката е с много силно миещо свойство.При минералните тези
свойства са много слаби,а при накои видове съвсем липсват.М10Д например е масло с добри мазилни,но практически нулеви миещи свойства (това,че не е двутактово,му е най-малкия проблем).Полусинтатиката и тук се явява разумен
компромис.
След дълга употреба на минерални масла,по мотора обикноено има известен слой нагар.Ако е и предозирано маслото,слоят може да е доста сериозен.Ако се използва по-висок клас минерално масло,този нагар се отмива постепенно.Ако се използва синтетика,нагарът пада на
люспи.В цилиндъра този процес е без значение-там отлаганията са много по-плътни и няма как да се отмият,но в картера отлепването на подобна люспа може сериозно да влоши мазането на някой лагер.
В нагара,както вече стана дума,има съвсем дребни метални стружки и такова парче нагар действа като мощен абразив,ако попадне между триещи се повърхности.За това масовата препоръка е да се подбира масло според вида на двигателя,според режима на каране и ако често се
сменя режима-да се сменя и вида масло.

http://2tpower.com/cms - Трабант и Вартбург
Powered by Mambo
Generated: 14 January, 2008, 11:47

Изрових го в търсене на останки от форума от кеша на google


Сряда, 20.02.2008 г. 13:10 ч.
Профил
Зайо - байо
Аватар

Регистриран на: Събота, 09.02.2008 г. 14:36 ч.
Мнения: 407
Местоположение: третата след луната в дясно..
Мнение 
Браво браво... ето.. който търси намира :)

_________________
Изображение


Сряда, 20.02.2008 г. 17:58 ч.
Профил ICQ
Ентусиаст
Аватар

Регистриран на: Събота, 09.02.2008 г. 21:56 ч.
Мнения: 640
Мнение 
Добре е,че си ми открил статията,защото нямах намерение да я превеждам отново...тогава ми отне няколко часа.


Четвъртък, 21.02.2008 г. 00:25 ч.
Профил ICQ
Научи се как се сипва масло

Регистриран на: Неделя, 10.02.2008 г. 16:37 ч.
Мнения: 33
Местоположение: Габрово
Мнение 
Само ако може да вметна че в двутактовия двигател няма и помен от течностно триене,между сегментите и цилиндъра е гранично триенето в лагерите на коляновият вал също е гранично.Другото с което не съм съгласен е че 60 % от маслото изгаряло,преди да изгори маслото и бензина първо сместа се е сгъстявала в подбуталното пространство демек картера и колкото да не ви се иска е смазвала през това време и лагерите.
Трето последно като интересна информация имало е в миналото четиритактови двигатели,които са се мажели чрез разплискване.на коляновият вал е имало изработени гребла и когато коляното на вала стигне до маслената вана загребва масло и полива върху лагерите.Дано съм бил полезен.


Четвъртък, 21.02.2008 г. 21:57 ч.
Профил
Пърпоранчо
Аватар

Регистриран на: Петък, 29.02.2008 г. 19:18 ч.
Мнения: 430
Местоположение: гр. София
Automobile: Върви пеша
Мнение 
1:50=20мл масло/л бензин.
Направете си мензурка-моята е от кутия Арол през 100мл=2см. за 5 л бензин.Въобще кутиите от маслото са точно раграфени.(мерил съм с линийка).
Хубавите марки масла са Маннол2т, Репсол2т, Кастрол2т, Лики Моли2т, Yakko2t, Арол2т - новото - 500мл. бутилка (собствен опит).
Иначе за мен разумен компромис като цена и качество е Маннол2т - 6лв./л. То е полусинтетика и за спокоен стил на каране (между 3000 и 4000 об./мин. - градско) с редки претоварвания (до 4500 об./мин. - извънградско, за изпреварване) и за поддържане на икономичният експлоатационен режим (4000 - 4200об./мин., 90км/ч., извънградско) за мен е идеалният избор.
Поздравления за изчерпателната тема - полезна ми е. :D
-----------------------------------------------------------------------------------------
Немците карат Траби и Вартбург само с полусинтетика. Пример:
http://www.ldm-tuning.de/artikel-6123.htm
Цените в този сайт и на съборите са пак около 6, но в евро.

_________________
www.lozenetz-hospital.bg/static.php?content_id=51
www.pathologie.de/startseite/
www.esp-pathology.org/home
www.bpa-pathology.com
www.bgpathology.org/
www.patolog.ru/
www.ascp.org/content
publications.iarc.fr/
Трабантозавър


Последна промяна филип3 на Събота, 10.01.2009 г. 22:38 ч., променена общо 4 пъти

Петък, 29.02.2008 г. 23:04 ч.
Профил YIM WWW
Знае всичко за двутактовите
Аватар

Регистриран на: Вторник, 05.02.2008 г. 23:26 ч.
Мнения: 2554
Местоположение: София
Skype: vasil166
Automobile: Trabant
Мнение 
Убедих се в безполезостта на мензурката. Най често е някаква шантава, по възможност стъклена, та я държиш в багажника и рано или късно омазва всичко. Далеч по-лесно е с бутилката от маслото, като си си пресметнал примерно колко бензин да сипеш за 200 грама масло - аз така правя. Малко ме гледат странно като кажа 14 литра (чудят се защо подяволите точно 14 :) ), но е много по-лесно и удобно.


Петък, 29.02.2008 г. 23:55 ч.
Профил
Боби Диван
Аватар

Регистриран на: Събота, 16.02.2008 г. 19:16 ч.
Мнения: 141
Местоположение: сф
Automobile: ?
Мнение 
Най-добре е да си имате телефон с конвертор и спринцовка.На Нокията на дядо ми съм й направил такъв конвертор Литър-Милилитър,написал съм съотношението,въвел съм коефициента-0.017 милилитра и всеки път си меря.За по-лесно сега съм си взел метална кутийка от Пепси 0.330 милилитра,което според учения конвертор за толкова трябва да сипя 19.54 литра и да ги мешам.

Но не всеки модел ГСМ-и имат конвертори.Който иска да му обясня как да си настрой така на Нокията му-пишете на Лично Съобщение.

_________________
'80s cars forever and only
http://d24w6bsrhbeh9d.cloudfront.net/photo/4152394_700b.jpg


Събота, 01.03.2008 г. 14:24 ч.
Профил
Знае всичко за двутактовите
Аватар

Регистриран на: Вторник, 05.02.2008 г. 23:26 ч.
Мнения: 2554
Местоположение: София
Skype: vasil166
Automobile: Trabant
Мнение 
Просто си правиш едно малко картонче с размери 3х3см на което си пишеш стандартното зареждане (применро при мен 250гр-14л) и едно по-малко ако нямаш кинти и това е. Като гледаш всички стойности за маслото да са кратни на 50 за да можеш да преценяваш по бутилката с маслото. После слагаш маслото и един парцал между резервоара и купето и това е....никакви телефони, никакви мензури, никакви спринцовки...


Събота, 01.03.2008 г. 14:32 ч.
Профил
Кандидат-фен
Аватар

Регистриран на: Събота, 09.02.2008 г. 02:06 ч.
Мнения: 326
Skype: kolestral
Automobile: Wartburg 353
Мнение 
А не е ли най-лесно просто да се преценява по разграфеното шише(туба) на маслото?


Събота, 01.03.2008 г. 15:06 ч.
Профил WWW
Ентусиаст
Аватар

Регистриран на: Събота, 09.02.2008 г. 21:56 ч.
Мнения: 640
Мнение 
В тая кола аз лично рядко сипвам над 10 литра.Стигат ми средно за три дни.Ако слагам повече,то пак е нещо,кратно на 10.Няма много за мерене.

_________________
Libenter homines id, quod volunt, credunt


Неделя, 02.03.2008 г. 00:30 ч.
Профил ICQ
Знайко
Аватар

Регистриран на: Неделя, 10.02.2008 г. 16:23 ч.
Мнения: 176
Местоположение: София/Дания
Мнение 
1 капачка от тубичката за маслото е 25 гр, т.е за 5 лв са 1 капачка и малко, за 10 лв за приблизително 3 капачки...супер точно и лесно се мери, а и не е нещо коеот може да се загуби..


Понеделник, 03.03.2008 г. 22:27 ч.
Профил
Продавач-консултант
Аватар

Регистриран на: Неделя, 10.02.2008 г. 14:52 ч.
Мнения: 78
Мнение 
wartburg_mashine написа:
...Трето последно като интересна информация имало е в миналото четиритактови двигатели,които са се мажели чрез разплискване.на коляновият вал е имало изработени гребла и когато коляното на вала стигне до маслената вана загребва масло и полива върху лагерите.Дано съм бил полезен.



това с разплискването съм 100% съгласен и незнам доколко метода е стар защото миналат година отворих двигател на ФРЕЗА и метода беше точно по този начин чрез разплискване с едно гребло на коляновия вал и се мажеха лагерите - 4Т двигарел!

П.С. извинявам се, но не съм видял мнението по рано ..

_________________
nur ........ Wartburg ........
http://www.prista-oil.com/bg/product/prista-2t-59.html


Сряда, 12.03.2008 г. 16:58 ч.
Профил
Ентусиаст
Аватар

Регистриран на: Събота, 09.02.2008 г. 21:56 ч.
Мнения: 640
Мнение 
Има много начини да се осигури мазането.Това с греблата се ползва при стационани ДВГ.Когато няма накланяне и промяна на нивото на маслото.При колите технологията е отдавна изоставена.Няма как да се осигури качествено мазане при положение,че непрекъснато маслото варира с +10см от единия в другия край на картера.

_________________
Libenter homines id, quod volunt, credunt


Четвъртък, 13.03.2008 г. 02:04 ч.
Профил ICQ
Начинаещ
Аватар

Регистриран на: Петък, 26.09.2008 г. 14:35 ч.
Мнения: 14
Местоположение: Варна
Мнение Re: Пътеводител в избора на масло
"Синтетичните масла са традиционните масла за високооборотни двутактови мотори.Главно мотоциклети.Става дума за двигатели с много бързо развъртане,достигащи до 12 и дори 13 хиляди оборота.Това масло няма да направи стабилен филм върху частите, окислява се, не е толкова химически инертно,масленият му филм е тънък"

Е някак си не мога да се съглася с това... (тук съм съвсем наясно, че статията е преведена аз само отбелязвам). Пълната синтетика е ужасно устойчиво масло на всякакви температурни промени, налягане и всичко за което се сетите. "Няма да направи стабилен филм в/у частите" е тук абсолютно не съм съгласен. Не знам какво се разбира под стабилен може би дебел? Не дебелия слой маже двигателя а вискозитета на маслото (което си има някакви характеристики по SАЕ и API и тн). Пълната синтетика е тънко масло, но това далеч не значи че има лоши мазилни функций и не прави стабилен филм... това просто... :) представете си чисто нов автомобил, всичко е ново лагерите на коляновия вал са чистак бърсак нови и ние слагаме минерално масло (така хубаво да омаже...) :) просто абсурд, точно пълната синтетика приниква навсякъде и осигурява стабилен фин слой, който осигурява перфектно мазане.

Както и да е тук говорим за траб/варб така че най-малкото едно пълно синтетично масло би ни излязло златно :) и абсолютно безсмислено. За тези марки полусинтетиката (която е смес от 70% синтетично и 30% минерално масло) е напълно прилично устойчиво масло с перфектно мазане, добри отмиващи свойства и голям запас (в смисъл и с по малко количество си осигурявате нужното мазане - все пак трябва да се спазват препоръките на производителя, аз говоря при допусната грешка при пропорцията гориво/масло).
Естествено и минералното не е за изхвърляне :) Въпрос на избор и средства все пак.


ПС: някой може ли да сподели впечатление от Liqui Molly то нали беше с МоS2 (молибден) или 2Т не е?

Успех на всички :)

_________________
Qui vult dare parva non debet magna rogare.


Понеделник, 24.11.2008 г. 01:57 ч.
Профил ICQ WWW
Знае всичко за двутактовите
Аватар

Регистриран на: Вторник, 05.02.2008 г. 23:26 ч.
Мнения: 2554
Местоположение: София
Skype: vasil166
Automobile: Trabant
Мнение Re: Пътеводител в избора на масло
За трабанта най-оферта е евтината полусинтетика - ИГАТ, Мотул - и двете са около десет лева литъра. Поне с игата не пуши изобщо, което предполага много по-спокойно шофиране. Пуши ли....де що има кола зад теб се опитва да те изпревари. Пълната синтетика е съмнително колко ще смазва добре в градски условия. Все пак иска обороти а градско колата работи предимно на празен ход.

_________________
МВ-7. Парапети, сенници, щори, слънчеви бойлери


Вторник, 25.11.2008 г. 12:41 ч.
Профил
Покажи мненията от миналия:  Сортирай по  
Напиши нова тема Отговори на тема  [ 15 мнения ] 


Кой е на линия

Потребители разглеждащи този форум: 0 регистрирани и 8 госта


Вие не можете да пускате нови теми
Вие не можете да отговаряте на теми
Вие не можете да променяте собственото си мнение
Вие не можете да изтривате собствените си мнения
Вие не можете да прикачвате файл

Търсене:
Иди на:  
cron
Цени на горивата от www.lukoil.bg:

Powered by phpBB © phpBB Group.
Designed by Vjacheslav Trushkin for Free Forum/DivisionCore.
Преведено от: SEO блог на Йоан Арнаудов