Пътеводител в избора на масло
(Thursday, 19 April 2007) -
Функции и свойства на моторното масло,принципи на работа и избор.
В повечето автомобилни форуми такива теми често стоят най-отпред.Повечето хора не разбират от механика.В САЩ има статистика,според която над 40% от шофьорите отварят капака на колата си под 5 пъти годишно.Съответно те не знаят що е то момент на запалване,каква е разликата между свещи от 20 лева
бройката и "две за лев",не знаят що е то октаново число на бензина,методи за измерването им и т.н.И наистина,това са неща,без които така или иначе може да се кара.Може да си добър шофьор и без да ги знаеш.И колата ти може да е поддържана и в изправност дори и без тях.
В това отношение четиритактовата технология си има несъмнени предимства-не разчита на случаен фактор.При двутактовия мотор обаче грешният избор на масло и неразбирането на начина му на работа често има лоши последици,изазяващи се главно в скъпи ремонти.За източногерманското производство
проблемът е още по-голям най-вече заради липсата на части.
Няколко неща следва да приемем за даденост.Споровете по тях са безсмислени и не водят на никъде,за това по тях не бива да се спори,още повече,че става дума за доказани технически постановки.
Първото е,че разглеждаме двигател в съсотяние,близко до идеалното-с нормална компресия,разработен,поддържан според изискванията на производителя.Това се налага да го приемем,поради факта,че разликите в поддръжката на износен и не толкова износен мотор са минимални.
Второто нещо,което приемаме е,че маслото се смесва така,както смесват хората по целя свят,имащи си работа с двутактови мотори.А именно-1:50.
Какво масло следва да използвам за моя двутактов мотор?Отговорът би бил прост....ако беше само един.Изборът на двутактови масла е толкова голям,че всеки местен "експерт" има не само свое мнение по въпроса за качествата на отделните видове масла,но и възможност
да препоръча различен производител.И по-интересното-може ид а е прав
На практика обаче никой не може да каже кое е по-доброто масло или "най-добото".Зависи от много фактори.Някои от тях-случайни.Като например какво масло е сипвано по-рано,какъв
вид,как е карана колата,каква се чака да бъде околната температура,в града или извън града ще се кара колата. Добре е при липса на опит с маслата,начинаещит да се довери на масовото мнение.След като за един продукт съществува широко разпространено мнение,че е
некачествен,той не бива да се ползва с надеждата да се хване "читава" партида.И обратно.Щом за един продукт има добри отзиви,редно е да се заложи на него.С времето начинаещият сам ще може да си създаде свое мнение кой е най-подходящият за неговите условия продукт.Както всичко друго и това
се учи.За да не го научи някой,значи не иска.
Принципите на работа: В двутактовия мотор маслото има няколко напълно различни и нямащи нищо общо една с друга функции.
Първата и най-важна е да смазва движещите се части на двигателя по време на работа.По тях се образува тънък слой масло,наричан в практиката "маслен филм",който служи като преграда между двете триещи повърхности.На практика те се "трият" в маслото,а не помежду
си.Този процес тече в цилиндъра-между сегментите и стените на цилиндъра,тече в лагерите,тече навсякъде където има контактуващи една с друга триещи се повърхности.Трите "стресови" точки в двутактовия мотор са основните лагери,билните лагери и
сегментите.Оставени без необходимото смазване,въпрос на време е (много кратко),те да се повредят необратимо.
Втората фукнция е по защитата на металните части на двигателя от влага и газове по времето,когато той не е в движение.Този престой варира от няколко часа до месеци и седмици и е много важно първо-слоят масло да си остане на мястото и второ-да остане химически инертен към външни
въздействие.Да не се окисли,да не промени структурата си,да не влиза в реакция с останали из картера газове.
Третата му функция е миеща.В процеса на работа на мотора в него се образува нагар.Това е неизбежен процес-отлагането на твърдите остатъци от горенето.Те се натрупват по буталото,в горната част на горивната камера,в картера.Колкото и плътни да са сегментите,колкото и висока компресия даима мотора.Този нагар
обикновено е примесен с финни метални стружки с размер няколко микрона,образували се при работата на мотора.
Проблемите в тая област идват от стремежа да се правят компромиси.Няма масло,което да върши всичките три функции едновременно.Ако мие добре,не маже добре.Ако смазва добра, не прави стабилен филм.Това налага съобразяване на марката и вида масло с типичните
условия на работа. В двутактовия мотор,за разлика от четиритактовия,няма картер с 5 литра масло,което да маже под налягане.Тук налягане няма.Маслото постъпва с горивото.То се смесва с горивото или предварително-в резервоара,или с маслена помпа която подава нужното количество масло според
оборотите.
Помпите си имат и предимства,и недостатъци.Хубавото им е,че винаги осигуряват точно и прецизно смесване.Лошото им е,че представляват относително сложни механични апарати,с голям брой движещи се части,нуждаят се от настройка и повредата им...неминуемо води до блокиране на мотора.
Друга особеност на двутактовия мотор се явява процеса на горене,в който чуастник е и маслото.По-голямата част от постъпилото масло изгаря в цилиндъра.Над 60%.На останалото трябва да се разчита да играе смазваща функция.Така освен добри мазилни качества,маслото
следва да изгаря и без да прави нагар.Особено важно е да няма нагар по сегментите. Част от изгорялото масло се превръща в маслени пари и тръгва по изпускателната сиситема.Там на свой ред кондензира и прави още нагар.
Видовете масла: На пазара ъм днешна дата има три вида моторни масла. Минерални,синтетични и полусинтетични (парасинтетични).Като последните представялват смес в определено съотношение на предните две.
Минералните са традиционните,изпитани моторни масла.Те са доказали превъзходните си мазилни качества,доброто смесване и висока химическа и топлинна устойчивост.Това ги прави много подходящи за каране на големи разстояния. Проблемът им е,че при
ниски обороти и каране с незагряла изпускателна сиситема,тези масла правят твърде много нагар.Това е също така маслото за леко износени двигатели.Заради дебелия си маслен филм те имат известно уплътняващо свойство. Синтетичните масла
са традиционните масла за високооборотни двутактови мотори.Главно мотоциклети.Става дума за двигатели с много бързо развъртане,достигащи до 12 и дори 13 хиляди оборота.Това масло няма да направи стабилен филм върху частите,окислява се,не е толкова
химически инертно,масленият му филм е тънък.Но за сметка на това е крайно устойчив на налягане и температура,а маслото изгаря с минимален нагар.
Полусинтетиката е маслото в ниския и средния клас!На феновете на спортното каране те няма да осигурят добро мазане.Но за нормално каране са най-препоръчителни.Образуват дебел маслен филм,при изгаряне образуват малко нагар,химически стабилни масла с голяма
трайност.Препоръчват се за двигатели,често подлагани на натоварвания в границите на 4-5 хиляди оборота.
Смесването???
Звучи в известна степен парадоксално,но честата смяна на вида масло не е препоръчителна.Това идва от сериозната разлика в миещите качества.Третата функция,за която стана дума преди.Там разликите вече са мнооог мнооого големи.Ситетиката е с много силно миещо свойство.При минералните тези
свойства са много слаби,а при накои видове съвсем липсват.М10Д например е масло с добри мазилни,но практически нулеви миещи свойства (това,че не е двутактово,му е най-малкия проблем).Полусинтатиката и тук се явява разумен
компромис.
След дълга употреба на минерални масла,по мотора обикноено има известен слой нагар.Ако е и предозирано маслото,слоят може да е доста сериозен.Ако се използва по-висок клас минерално масло,този нагар се отмива постепенно.Ако се използва синтетика,нагарът пада на
люспи.В цилиндъра този процес е без значение-там отлаганията са много по-плътни и няма как да се отмият,но в картера отлепването на подобна люспа може сериозно да влоши мазането на някой лагер.
В нагара,както вече стана дума,има съвсем дребни метални стружки и такова парче нагар действа като мощен абразив,ако попадне между триещи се повърхности.За това масовата препоръка е да се подбира масло според вида на двигателя,според режима на каране и ако често се
сменя режима-да се сменя и вида масло.
http://2tpower.com/cms - Трабант и Вартбург
Powered by Mambo
Generated: 14 January, 2008, 11:47
Изрових го в търсене на останки от форума от кеша на google