Трабант и Вартбург форум http://2tpower.com/forum/ |
|
По колко масло се сипва на двутактовите двигатели http://2tpower.com/forum/viewtopic.php?f=37&t=129 |
Страница 1 от 1 |
Автор: | theultimate [ Сряда, 20.02.2008 г. 13:11 ч. ] |
Заглавие: | По колко масло се сипва на двутактовите двигатели |
По колко масло се сипва на двутактовите двигатели? (Saturday, 08 December 2007) - Това е въпрос на който всеки ще ви отговори различно като в повечето случаи отговорът е "колкото повече масло - двигателя се маже по добре".Теоретично би трябвало да е така но на практика се получава по съвсем друг начин. До 1974г при двутактовите двигатели буталния болт е с бронзова втулка като при тези двигатели съотношението на смесване е 1:25 до 1:33 в зависимост от производителя на маслото. От 1974г буталния болт лагерува в мотовилката с иглен лагер и съотношението на смесване спада на 1:33 до 1:50 в зависимост от производителя. Ако се сипва по повече от предписаното масло в двигателя се образува нагар - и по горивните камери и по челата на буталата и по лагерите.Вследствие се ускорява износването на двигателя. Съотношението на смесване което препоръчват от завода производител 50:1 е за тогавашните стандарти - т.е. от 80-те години на миналия век.Но също така се казва че дори при това съотношение на смесване има известен запас при мазането! В момента качеството на маслата както и техните смазочни свойства са с пъти по добри. От тук можем да си направим изводите че при сипването на обикновено двутактово минерално масло (Плама,Приста,Инса) можем спокойно да караме в съотношение 20гр/л или 50:1 като сипването на повече масло само би влошило нещата. Но при използването на по скъпи минерални и полусинтетични масла можем да преминем в съотношение на смесване дори 60:1 (ОМВ,Шел Адванс) При използването на най висококачествени синтетични масла (Кастрол,Мотул,Репсол,Валволин, Мобил 1 и др.) можем да преминем дори в съотношение на смесване 80:1 без да има опасност за двигателя* *Синтетични масла не се препоръчват за износени двигатели *При разработване на двигател (първите 2000км) се препоръчва да се кара в съотношение на смесване 1:44(22гр/л) Процесът на смазване. В цилиндъра имаме триещи се метални повърхности.Около 30% от това триене се понася от буталото.Останалите 70 ги понасят сегментите,които се трият в стените на цилиндъра. На следващия етап трябва да си представим тези повърхности като неравни.На пръв поглед те са идеално полирани.Под микроскоп обаче биха изглеждали ето така: http://www.zygo.com/library/metropro/cylhone.gif Повърхноста е набраздена и това се дължи не само на естествената структура на метала,ами и на работата на мотора.При движението на буталото се образуват драскотини.Това е едновременно и добре,и зле. Зле е,защото нараства съпротивлението при движението на буталото.Добре е,защото тези микроскопични драскотини служат като резервоари за масло.Именно в тях се задържа маслото. Следващото нещо е да си представим как би изглеждал мотора без масло.Ще се получат много дълбоки драскотини,още по-голямо съпротивление при движението на буталото,от там още по-висока температура и накрая-блокиране.Масленият слой по мотора,натрупан точно в тези своеобразни маслени резервоари пречи това да се случи. Маслото е достатъчно плътно,за да отдели металните повърхности при движението им така,че те да не се трият една в друга.На практика масления слой по буталото контактува с масления слой по цилиндъра и няма пряк контакт метал в метал.Вероятно на това място трябва да добавим,че с горивото в процеса постъпва и още масло,което непрекъснато "захранва" масления слой между детайлите. Но...да се върнем към практиката.Разлейте върху кухненския шкаф малко вода.Ако опитате да плъзнете върху тази вода някакъв предмет бавно,ясно ще усетите контакта с повърхноста на шкафа.Колкото по-бързо движите предмета,толкова по-лесно ще става това и толкова по-малко ще се усеща долната повърхност.На практика (предметът трябва да е достатъчо гладък и плосък) ще се плъзга върху водата. Абсолютно същото нещо се случва и в мотора като процес. За да изясним разликата в материалите,да сравним какво би се получило ако разлеем вода и ако разлеем олио.Поради несравнимо по-голямата си плътност,олиото то ще разделя повърхностите по-добре.Точно това е разликата между редките изцяло синтетични масла и обикновеното минерално.Синтетиката е тънко,рядко масло и следователно ще иска високи обороти,за да може да поддържа стабилен маслен слой.Минералното-обратно-тежко,плътно масло,без проблем поддържа маслен слой в голям оборотен диапазон. В свръхтежки режими обаче...да кажем над 7-8 хил оборота,нещата се променят.Високата температура,съчетана с миещите свойства на бензина,разрушават минералния маслен слой твърде лесно.Това създава предпоставка за триене метал в метал.А нали точно това искахме да избегнем...В такива режими вече си трябва синтетика.Тя издържа много по-висока температура,оборотите са достатъчно за да се поддържа оптимална дебелина на масления филм и изобщо-върши перфекта работа.В такива режими от минералното масло няма да е останало нищо. От това следва един много важен извод-ако ще се кара тая кола в ниски обороти,трябва плътно,тежко масло,което да поддържа механично здрав маслен филм.От значение е чисто механичната здравина на слоя.Ако ще се кара спортно-колкото повече се доближаваме до границата от 10 хил оборота,толкова повече трябва да разчитаме на синтетичните добавки в маслото. За определяне на количеството служи абсолютно същата схема. Слагаме малко масло-има триене метал в метал,висока температура и голямо износване.Лошо смазване. Слагаме много масло...влошено изгаряне на горивната смес,много нагар,слаба мощност,голяма част от излишното масло ще се обере от нискитесегменти на буталото....И тук е голямото НО ! Двутактовият мотор има един междинен етап от работата си,който протича в картера.Там е не само смазването на лагерите,но и допълнителната "обработка" на горивната смес преди да постъпи в цилиндъра за горене.Ако набутаме много масло,към маслото,което влиза с праясната горивна смес ще се добави и това,дето се обира от сегментите.То оабче няма никакви смазващи свойства,защото вече е минало частичен процес на окисляване,структурата му е нарушена,да не говорим,че често е разложено до продукти,които са не само силно токсични,ами и са агресивни към метала.Предизвикват корозия.Това хем уврежда съотношението масло/бензин в прясната смес,хем трупа нагар,хем по-бързо износва мотора,хем е отровно,хем в края на краищата имаме лошо мазане въпреки повечето масло.Отрицателните ефекти са си в пакет 5 в 1,ако не и повече Автор: Ivaka |
Автор: | iss-tuning [ Сряда, 06.10.2010 г. 12:02 ч. ] |
Заглавие: | Re: По колко масло се сипва на двутактовите двигатели |
Ето две статии , който макар и написани с рекламна цел изясняват нещата http://www.ultralightnews.com/features/oilworks.htm http://www.ultralightnews.com/features/oiltest.htm http://www.ultralightnews.com/enginetro ... /oiltr.htm А ако прочетете това ще ви стане ясно ,че маслата за трабант и варбург не са еднакви |
Автор: | Venci_002 [ Неделя, 24.11.2013 г. 21:44 ч. ] |
Заглавие: | Re: По колко масло се сипва на двутактовите двигатели |
Сега има двутактови масла,които се смесват при двойно по-голямо съотношение.Но така или иначе неспазването на предписаното съотношение и слагането на пове4е масло е вредно. |
Страница 1 от 1 | Часовете са според зоната UTC + 2 часа [ DST ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |