Трабант и Вартбург форум http://2tpower.com/forum/ |
|
Пътеводител в избора на масло http://2tpower.com/forum/viewtopic.php?f=37&t=128 |
Страница 1 от 1 |
Автор: | theultimate [ Сряда, 20.02.2008 г. 13:10 ч. ] |
Заглавие: | Пътеводител в избора на масло |
Пътеводител в избора на масло (Thursday, 19 April 2007) - Функции и свойства на моторното масло,принципи на работа и избор. В повечето автомобилни форуми такива теми често стоят най-отпред.Повечето хора не разбират от механика.В САЩ има статистика,според която над 40% от шофьорите отварят капака на колата си под 5 пъти годишно.Съответно те не знаят що е то момент на запалване,каква е разликата между свещи от 20 лева бройката и "две за лев",не знаят що е то октаново число на бензина,методи за измерването им и т.н.И наистина,това са неща,без които така или иначе може да се кара.Може да си добър шофьор и без да ги знаеш.И колата ти може да е поддържана и в изправност дори и без тях. В това отношение четиритактовата технология си има несъмнени предимства-не разчита на случаен фактор.При двутактовия мотор обаче грешният избор на масло и неразбирането на начина му на работа често има лоши последици,изазяващи се главно в скъпи ремонти.За източногерманското производство проблемът е още по-голям най-вече заради липсата на части. Няколко неща следва да приемем за даденост.Споровете по тях са безсмислени и не водят на никъде,за това по тях не бива да се спори,още повече,че става дума за доказани технически постановки. Първото е,че разглеждаме двигател в съсотяние,близко до идеалното-с нормална компресия,разработен,поддържан според изискванията на производителя.Това се налага да го приемем,поради факта,че разликите в поддръжката на износен и не толкова износен мотор са минимални. Второто нещо,което приемаме е,че маслото се смесва така,както смесват хората по целя свят,имащи си работа с двутактови мотори.А именно-1:50. Какво масло следва да използвам за моя двутактов мотор?Отговорът би бил прост....ако беше само един.Изборът на двутактови масла е толкова голям,че всеки местен "експерт" има не само свое мнение по въпроса за качествата на отделните видове масла,но и възможност да препоръча различен производител.И по-интересното-може ид а е прав На практика обаче никой не може да каже кое е по-доброто масло или "най-добото".Зависи от много фактори.Някои от тях-случайни.Като например какво масло е сипвано по-рано,какъв вид,как е карана колата,каква се чака да бъде околната температура,в града или извън града ще се кара колата. Добре е при липса на опит с маслата,начинаещит да се довери на масовото мнение.След като за един продукт съществува широко разпространено мнение,че е некачествен,той не бива да се ползва с надеждата да се хване "читава" партида.И обратно.Щом за един продукт има добри отзиви,редно е да се заложи на него.С времето начинаещият сам ще може да си създаде свое мнение кой е най-подходящият за неговите условия продукт.Както всичко друго и това се учи.За да не го научи някой,значи не иска. Принципите на работа: В двутактовия мотор маслото има няколко напълно различни и нямащи нищо общо една с друга функции. Първата и най-важна е да смазва движещите се части на двигателя по време на работа.По тях се образува тънък слой масло,наричан в практиката "маслен филм",който служи като преграда между двете триещи повърхности.На практика те се "трият" в маслото,а не помежду си.Този процес тече в цилиндъра-между сегментите и стените на цилиндъра,тече в лагерите,тече навсякъде където има контактуващи една с друга триещи се повърхности.Трите "стресови" точки в двутактовия мотор са основните лагери,билните лагери и сегментите.Оставени без необходимото смазване,въпрос на време е (много кратко),те да се повредят необратимо. Втората фукнция е по защитата на металните части на двигателя от влага и газове по времето,когато той не е в движение.Този престой варира от няколко часа до месеци и седмици и е много важно първо-слоят масло да си остане на мястото и второ-да остане химически инертен към външни въздействие.Да не се окисли,да не промени структурата си,да не влиза в реакция с останали из картера газове. Третата му функция е миеща.В процеса на работа на мотора в него се образува нагар.Това е неизбежен процес-отлагането на твърдите остатъци от горенето.Те се натрупват по буталото,в горната част на горивната камера,в картера.Колкото и плътни да са сегментите,колкото и висока компресия даима мотора.Този нагар обикновено е примесен с финни метални стружки с размер няколко микрона,образували се при работата на мотора. Проблемите в тая област идват от стремежа да се правят компромиси.Няма масло,което да върши всичките три функции едновременно.Ако мие добре,не маже добре.Ако смазва добра, не прави стабилен филм.Това налага съобразяване на марката и вида масло с типичните условия на работа. В двутактовия мотор,за разлика от четиритактовия,няма картер с 5 литра масло,което да маже под налягане.Тук налягане няма.Маслото постъпва с горивото.То се смесва с горивото или предварително-в резервоара,или с маслена помпа която подава нужното количество масло според оборотите. Помпите си имат и предимства,и недостатъци.Хубавото им е,че винаги осигуряват точно и прецизно смесване.Лошото им е,че представляват относително сложни механични апарати,с голям брой движещи се части,нуждаят се от настройка и повредата им...неминуемо води до блокиране на мотора. Друга особеност на двутактовия мотор се явява процеса на горене,в който чуастник е и маслото.По-голямата част от постъпилото масло изгаря в цилиндъра.Над 60%.На останалото трябва да се разчита да играе смазваща функция.Така освен добри мазилни качества,маслото следва да изгаря и без да прави нагар.Особено важно е да няма нагар по сегментите. Част от изгорялото масло се превръща в маслени пари и тръгва по изпускателната сиситема.Там на свой ред кондензира и прави още нагар. Видовете масла: На пазара ъм днешна дата има три вида моторни масла. Минерални,синтетични и полусинтетични (парасинтетични).Като последните представялват смес в определено съотношение на предните две. Минералните са традиционните,изпитани моторни масла.Те са доказали превъзходните си мазилни качества,доброто смесване и висока химическа и топлинна устойчивост.Това ги прави много подходящи за каране на големи разстояния. Проблемът им е,че при ниски обороти и каране с незагряла изпускателна сиситема,тези масла правят твърде много нагар.Това е също така маслото за леко износени двигатели.Заради дебелия си маслен филм те имат известно уплътняващо свойство. Синтетичните масла са традиционните масла за високооборотни двутактови мотори.Главно мотоциклети.Става дума за двигатели с много бързо развъртане,достигащи до 12 и дори 13 хиляди оборота.Това масло няма да направи стабилен филм върху частите,окислява се,не е толкова химически инертно,масленият му филм е тънък.Но за сметка на това е крайно устойчив на налягане и температура,а маслото изгаря с минимален нагар. Полусинтетиката е маслото в ниския и средния клас!На феновете на спортното каране те няма да осигурят добро мазане.Но за нормално каране са най-препоръчителни.Образуват дебел маслен филм,при изгаряне образуват малко нагар,химически стабилни масла с голяма трайност.Препоръчват се за двигатели,често подлагани на натоварвания в границите на 4-5 хиляди оборота. Смесването??? Звучи в известна степен парадоксално,но честата смяна на вида масло не е препоръчителна.Това идва от сериозната разлика в миещите качества.Третата функция,за която стана дума преди.Там разликите вече са мнооог мнооого големи.Ситетиката е с много силно миещо свойство.При минералните тези свойства са много слаби,а при накои видове съвсем липсват.М10Д например е масло с добри мазилни,но практически нулеви миещи свойства (това,че не е двутактово,му е най-малкия проблем).Полусинтатиката и тук се явява разумен компромис. След дълга употреба на минерални масла,по мотора обикноено има известен слой нагар.Ако е и предозирано маслото,слоят може да е доста сериозен.Ако се използва по-висок клас минерално масло,този нагар се отмива постепенно.Ако се използва синтетика,нагарът пада на люспи.В цилиндъра този процес е без значение-там отлаганията са много по-плътни и няма как да се отмият,но в картера отлепването на подобна люспа може сериозно да влоши мазането на някой лагер. В нагара,както вече стана дума,има съвсем дребни метални стружки и такова парче нагар действа като мощен абразив,ако попадне между триещи се повърхности.За това масовата препоръка е да се подбира масло според вида на двигателя,според режима на каране и ако често се сменя режима-да се сменя и вида масло. http://2tpower.com/cms - Трабант и Вартбург Powered by Mambo Generated: 14 January, 2008, 11:47 Изрових го в търсене на останки от форума от кеша на google |
Автор: | xbs_pioneer [ Сряда, 20.02.2008 г. 17:58 ч. ] |
Заглавие: | |
Браво браво... ето.. който търси намира |
Автор: | Santa [ Четвъртък, 21.02.2008 г. 00:25 ч. ] |
Заглавие: | |
Добре е,че си ми открил статията,защото нямах намерение да я превеждам отново...тогава ми отне няколко часа. |
Автор: | wartburg_mashine [ Четвъртък, 21.02.2008 г. 21:57 ч. ] |
Заглавие: | |
Само ако може да вметна че в двутактовия двигател няма и помен от течностно триене,между сегментите и цилиндъра е гранично триенето в лагерите на коляновият вал също е гранично.Другото с което не съм съгласен е че 60 % от маслото изгаряло,преди да изгори маслото и бензина първо сместа се е сгъстявала в подбуталното пространство демек картера и колкото да не ви се иска е смазвала през това време и лагерите. Трето последно като интересна информация имало е в миналото четиритактови двигатели,които са се мажели чрез разплискване.на коляновият вал е имало изработени гребла и когато коляното на вала стигне до маслената вана загребва масло и полива върху лагерите.Дано съм бил полезен. |
Автор: | филип3 [ Петък, 29.02.2008 г. 23:04 ч. ] |
Заглавие: | |
1:50=20мл масло/л бензин. Направете си мензурка-моята е от кутия Арол през 100мл=2см. за 5 л бензин.Въобще кутиите от маслото са точно раграфени.(мерил съм с линийка). Хубавите марки масла са Маннол2т, Репсол2т, Кастрол2т, Лики Моли2т, Yakko2t, Арол2т - новото - 500мл. бутилка (собствен опит). Иначе за мен разумен компромис като цена и качество е Маннол2т - 6лв./л. То е полусинтетика и за спокоен стил на каране (между 3000 и 4000 об./мин. - градско) с редки претоварвания (до 4500 об./мин. - извънградско, за изпреварване) и за поддържане на икономичният експлоатационен режим (4000 - 4200об./мин., 90км/ч., извънградско) за мен е идеалният избор. Поздравления за изчерпателната тема - полезна ми е. ----------------------------------------------------------------------------------------- Немците карат Траби и Вартбург само с полусинтетика. Пример: http://www.ldm-tuning.de/artikel-6123.htm Цените в този сайт и на съборите са пак около 6, но в евро. |
Автор: | theultimate [ Петък, 29.02.2008 г. 23:55 ч. ] |
Заглавие: | |
Убедих се в безполезостта на мензурката. Най често е някаква шантава, по възможност стъклена, та я държиш в багажника и рано или късно омазва всичко. Далеч по-лесно е с бутилката от маслото, като си си пресметнал примерно колко бензин да сипеш за 200 грама масло - аз така правя. Малко ме гледат странно като кажа 14 литра (чудят се защо подяволите точно 14 ), но е много по-лесно и удобно. |
Автор: | Bobi-Wan [ Събота, 01.03.2008 г. 14:24 ч. ] |
Заглавие: | |
Най-добре е да си имате телефон с конвертор и спринцовка.На Нокията на дядо ми съм й направил такъв конвертор Литър-Милилитър,написал съм съотношението,въвел съм коефициента-0.017 милилитра и всеки път си меря.За по-лесно сега съм си взел метална кутийка от Пепси 0.330 милилитра,което според учения конвертор за толкова трябва да сипя 19.54 литра и да ги мешам. Но не всеки модел ГСМ-и имат конвертори.Който иска да му обясня как да си настрой така на Нокията му-пишете на Лично Съобщение. |
Автор: | theultimate [ Събота, 01.03.2008 г. 14:32 ч. ] |
Заглавие: | |
Просто си правиш едно малко картонче с размери 3х3см на което си пишеш стандартното зареждане (применро при мен 250гр-14л) и едно по-малко ако нямаш кинти и това е. Като гледаш всички стойности за маслото да са кратни на 50 за да можеш да преценяваш по бутилката с маслото. После слагаш маслото и един парцал между резервоара и купето и това е....никакви телефони, никакви мензури, никакви спринцовки... |
Автор: | Turbo [ Събота, 01.03.2008 г. 15:06 ч. ] |
Заглавие: | |
А не е ли най-лесно просто да се преценява по разграфеното шише(туба) на маслото? |
Автор: | Santa [ Неделя, 02.03.2008 г. 00:30 ч. ] |
Заглавие: | |
В тая кола аз лично рядко сипвам над 10 литра.Стигат ми средно за три дни.Ако слагам повече,то пак е нещо,кратно на 10.Няма много за мерене. |
Автор: | Torsi [ Понеделник, 03.03.2008 г. 22:27 ч. ] |
Заглавие: | |
1 капачка от тубичката за маслото е 25 гр, т.е за 5 лв са 1 капачка и малко, за 10 лв за приблизително 3 капачки...супер точно и лесно се мери, а и не е нещо коеот може да се загуби.. |
Автор: | nKaLiZaTuRa [ Сряда, 12.03.2008 г. 16:58 ч. ] | |||||||||
Заглавие: | ||||||||||
това с разплискването съм 100% съгласен и незнам доколко метода е стар защото миналат година отворих двигател на ФРЕЗА и метода беше точно по този начин чрез разплискване с едно гребло на коляновия вал и се мажеха лагерите - 4Т двигарел! П.С. извинявам се, но не съм видял мнението по рано .. |
Автор: | Santa [ Четвъртък, 13.03.2008 г. 02:04 ч. ] |
Заглавие: | |
Има много начини да се осигури мазането.Това с греблата се ползва при стационани ДВГ.Когато няма накланяне и промяна на нивото на маслото.При колите технологията е отдавна изоставена.Няма как да се осигури качествено мазане при положение,че непрекъснато маслото варира с +10см от единия в другия край на картера. |
Автор: | PSIHOLOG [ Понеделник, 24.11.2008 г. 01:57 ч. ] |
Заглавие: | Re: Пътеводител в избора на масло |
"Синтетичните масла са традиционните масла за високооборотни двутактови мотори.Главно мотоциклети.Става дума за двигатели с много бързо развъртане,достигащи до 12 и дори 13 хиляди оборота.Това масло няма да направи стабилен филм върху частите, окислява се, не е толкова химически инертно,масленият му филм е тънък" Е някак си не мога да се съглася с това... (тук съм съвсем наясно, че статията е преведена аз само отбелязвам). Пълната синтетика е ужасно устойчиво масло на всякакви температурни промени, налягане и всичко за което се сетите. "Няма да направи стабилен филм в/у частите" е тук абсолютно не съм съгласен. Не знам какво се разбира под стабилен може би дебел? Не дебелия слой маже двигателя а вискозитета на маслото (което си има някакви характеристики по SАЕ и API и тн). Пълната синтетика е тънко масло, но това далеч не значи че има лоши мазилни функций и не прави стабилен филм... това просто... представете си чисто нов автомобил, всичко е ново лагерите на коляновия вал са чистак бърсак нови и ние слагаме минерално масло (така хубаво да омаже...) просто абсурд, точно пълната синтетика приниква навсякъде и осигурява стабилен фин слой, който осигурява перфектно мазане. Както и да е тук говорим за траб/варб така че най-малкото едно пълно синтетично масло би ни излязло златно и абсолютно безсмислено. За тези марки полусинтетиката (която е смес от 70% синтетично и 30% минерално масло) е напълно прилично устойчиво масло с перфектно мазане, добри отмиващи свойства и голям запас (в смисъл и с по малко количество си осигурявате нужното мазане - все пак трябва да се спазват препоръките на производителя, аз говоря при допусната грешка при пропорцията гориво/масло). Естествено и минералното не е за изхвърляне Въпрос на избор и средства все пак. ПС: някой може ли да сподели впечатление от Liqui Molly то нали беше с МоS2 (молибден) или 2Т не е? Успех на всички |
Автор: | theultimate [ Вторник, 25.11.2008 г. 12:41 ч. ] |
Заглавие: | Re: Пътеводител в избора на масло |
За трабанта най-оферта е евтината полусинтетика - ИГАТ, Мотул - и двете са около десет лева литъра. Поне с игата не пуши изобщо, което предполага много по-спокойно шофиране. Пуши ли....де що има кола зад теб се опитва да те изпревари. Пълната синтетика е съмнително колко ще смазва добре в градски условия. Все пак иска обороти а градско колата работи предимно на празен ход. |
Страница 1 от 1 | Часовете са според зоната UTC + 2 часа [ DST ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |