Както се казва - ,,Дяволът се крие в детайлите,,.
Вартбург е автомобил с много странности и същевременно един добре обмислен за своето време (средата на 60-те) автомобил.Някои от тези му странности очевидно са наложени предимно от технологични съображения на производителя за целите на едно масово производство за затворен и без конкуренция пазар (огромните фуги между ламаринените панели и никакво обезшумяване), други от тези странности имат чисто експериментален характер (електронно запалване с оптрони), трети са опит за оригиналничене (фотосензор за осветеността в купето в комбинирания уред на таблото), четвърти са наложени от спецификите на конструкцията – двутактов мотор и рама (три прекъсвача с три бобини и пр.).
Един от възлите под капака на двигателя, предизвикващ най-много скепсис и неразбиране
за страничния наблюдател е т.нар.,,троен прекъсвач-разпределител,, , известен по-просто като ,,делко,,.
Делкото на Вартбург е едновременно и по-просто и по-сложно от прекъсвач-разпределителите на четитритактовите мотори.
1. то е куплирано директно към коляновия вал,
2. има цели три прекъсвача,
3. няма разпределителен палец и разпределителна капачка,
4. лежи ниско в двигателния отсек,
5. плочката с прекъсвачите е във вертикалната равнина,
6. кондензаторите са 3 и са пресовани на самата плочка,
7. няма нито вакуумен, нито центробежен регулатор на предварението на запалването.
Цялата тази конструкция, смущаваща незапознатите, е единствено възможната за един многоцилиндров двутактов мотор, като привидната й сложност не се е отразила никак върху нейната функционална надежност.Сложна или не, тази конструкция, с добавените към нея три бобини, дава на Вартбург една сигурност на запалването вследствие напълно автономния за всеки отделен цилиндър процес на подаване на искрата.Както и в някои други детайли на Вартбург, и при запалиталната му система опитът от две световни войни изглежда е дал отражение в търсенето на надежност.Там, където рускте,,набори,, на Вартбург - ,,Москвич,, и ,,Жигули,, (респ.,,Лада,, - ,,Докато е млада е ,,Лада,, ,пък като се ожули става ,,Жигули,,) угасваха безславно в някоя голяма локва и заблудените им собственици с навити крачоли джапаха из локвата да бършат делко, чукче и разпределителна капачка с мазни парцали под дъжда, Вартбург преминаваше подобни дълбоки локви с прилична скорост без никога да ,,умира,, в тях, и подминавайки удавените в мръсната локва творения на съветския ,,Автопром,, , доставяше за пореден път едно ехидно и злорадо удоволствие
на своя предвидлив и разумен собственик.Очевидно опитът от войните не е дал смислено отражение в конструкцията на споменатите съветски марки, освен в дебелината на тенекето им...
И все пак, някои дребни усъвършенствания върху въпросния троен прекъсвач-разпределител са възможни, както и при много други възли и детайли на Вартбург.
Мазането на гърбицата на гърбичния вал става от омаслено кече, поставено в метален държач, фиксиран с малко винтче за плочката на прекъсвача на 2-ри цилиндър, с възможност за регулиране на разстоянието до смазваната повърхност.В книгата ,,Аз ремонтирам Вартбург,, за това кече е казано, че
1.се смазава
на 10 000 км.,
2.хлабината между кечето и основната окръжност на гърбичния вал трябва да е
0,5-0,8 мм.,
3.,,...
мажещото кече трябва само да докосва гърбицата.Ако кечето е поставено по-близо до гърбицата,маслото ще се изразходва много бързо.,, (Х.Илинг,Аз ремонтирам Вартбург,1990г.,стр.40).
Добре, ама това ,,само да докосва,, е малко разтеглив израз, особено като се има предвид, че с времето и след хиляди обороти в минута, челото на кечето, което,,само докосва гърбицата,,се подбива, спича се и разстоянието вече не остава 0,5-0,8 мм.И съотетно на тези промени, кечето или вече не маже или останалото в него масло се изпомпва много бързо.Следователно, добре би било, ако се направи така, че хем да има мазане на гърбицата, хем кечето въобще да не се допира до нея.
Едно малко парче рентгенова снимка може да свърши тази работа
.Рентгеновите снимки са изработени от тънък лист полимерен материал, устойчив на деформации и неподатлив на химически въздействия от киселини и основи.Парче с ширина на кечето и дължина малко по-голяма ( с 5-7 мм ) от дължината му,пъхнато между кечето и металния държач, разрешава задачата ни.Изрязвате парченцето, надирате го със среднозърнеста шкурка откъм страната, която ще контактува с кечето и изостряте като езиче предната част,която се издава над челната част на кечето и която всъщност ще докосва гърбицата на въртящия се вал.Най-разумно е езичето да бъде с ширината на ,,пътечката,, ,по която се трият петите на трите чукчета.След това вадите кечето от държача и заедно с напаснатата към него рентгенова снимка отново го вкарвате в държача, като рентгеновата снимка е от страната на изрезката в държача – т.е.опира в лявата му стена, гледано отпред, при фронтален изглед към делкото.При надирането с шкурка на вътрешната стена на парченцето рентгенова снимка се образуват много фини каналчета с капилярни размери, по които маслото се премества към езичето поради капилярните сили и то никога не остава съвсем сухо.Смисълът на това подаване на масло в такива нищожни микроскопични порции е, че веднъж омазана, гърбицата няма нужда от постоянно и на всеки оборот добавяне на големи порции масло, каквито биха били те, ако до гърбицата се допира самото кече по цялата му ширина.Все пак, маслото по гърбичния вал не се губи, но част от него малко по малко се наслоява по петите на чукчетата, а след това се стича надолу, омазвайки и самото чукче и наковалнята и по този начин със сигурност увеличава нагара по контактуващите им повърхности с всички неприятни последици от това.Следователно, има нужда само от заместване на тази губеща се порция с друга миниатюрна порцийка масло.Именно такива
нищожно малки, но достатъчни порцийки масло се отдават от езичето, оформено от рентгеновата снимка, при съприкосновението му с гърбицата на ексцентричния вал.
Поставяте кечето на мястото му на плочката на чукчето на 2-ри цилиндър, регулирате го перпендикулярно на гърбичния вал и го фиксирате на отстояние от вала такова, че при въртенето му гърбицата да не допира челото на кечето, а само езичето на рентгеновата снимка.При завъртането си, гърбицата достига езичето, накланя го по посока на въртенето си ( по часовниковата стрелка ) и преминавайки ,,избърсва,, от него една нищожно малка порцийка масло или ако е преомаслена се ,,остъргва,, в езичето и връща по него в кечето такава малка порцийка маслен излишък.Тъй като това се случва средно около 3 000 пъти в минута при една нормална експлоатация, омасляването е винаги напълно достатъчно и гърбичния вал не остава никога напълно сух, разходът на маслото в кечето значително се забавя във времето, поради което и обслужването му значително се разрежда и вместо през няколко месеца, необходимостта да отворите и да добавите масло в кечето става на период един път в годината, а дори и повече.Едно парченце от рентгенова снимка без никакъв проблем издържа на тези милиони пъти накланяне и изтриване без да се пречупи, без да загуби гъвкавостта си и без да се деформира вследствие триенето в гърбицата на вала, а създадените с шкурката улейчета с капилярни размери винаги осигуряват подвеждане на масло към езичето.
,,
Производителят на автомобила препоръчва ....специалното масло за прекъсвачи,продавано в туби,, (Х.Илинг,Аз ремонтирам Вартбург,1990г.,стр.40).
Грес,като средство за мазане на кечето и оттам на ексцентричния вал е напълно неподходяща идея, а двутактовите масла са твърде редки.
Трансмисионното масло (диференциално, хипоидно, за скоростни кутии), чиято консистенция се влияе от затопляне в по-малка степен от моторните масла, върши отлично тази работа, осигурявайки върху вала един тънък, но плътен (поради по-голямото повърхностно напрежение) и постоянен маслен филм, регулиран постоянно от езичето на едно парченце рентгенова снимка.
И маймуната, след достатъчно многократно наблюдаване знае, че ябълката пада винаги надолу и на земята.Науката е там, където започва обяснението какво точно се случва между последния момент, в който ябълката е все още на дървото и момента, в който тя тупва на земята или върху нечия глава и в детайлното вглеждане в този интервал време.
Лек път !
(PS - за рентгенови снимки в София - Bobi Wan
)