Как се прави центровка на запалването на Трабант
Процедурата по принцип е за Трабант с електронно запалване. За стария модел с чукчета трябва една специална скоба за автоматичния аванс. Необходимо е шублер или индикаторен часовник. За по-лесна работа може да свалите кутията на въздушния филтър и шумоизолационното кече на двигателя.
Пояснение:
- Първи цилиндър е от към скоростната кутия, втори е от към перката.
- ГМТ е горна мъртва точка - най-високото възможно положение на буталото
Първо е необходимо да проверим центровката, т.е дали изобщо има нужда от корекция.
1.Освобождавате от скорост. Отвивате двете свещи. Оставяте ги закачени на лулите.
2.Меренето започва от първи цилиндър. Чрез въртене на перката на ръка намирате положението на ГМТ на буталото.
3.Давате на контакт. Опирате свещта за първи цилиндър към корпуса на бобините – за маса. Въртите турбината в посока обратна на часовниковата стрелка. В даден момент свещта ще направи искра. Врътвате съвсем леко турбината по посока на часовниковата стрелка докато се получи пак искра.
4.Измервате положението на буталото спрямо горна мъртва точка. Това е центровката на този цилиндър.
Процедурата се повтаря и за другия цилиндър.
Двете стойности трябва да са еднакви и да са между 3 и 3.5мм преди ГМТ. Най-добре е на 3.5мм.
Ако трябва корекция:
1. Завивате волана пълен десен.
2. Под десния калник на корпуса на двигателя има кръгла капачка. Законтрена е с пластина. Завъртате пластината настрани (смело, яко е стегната) и махате капачката.
3. Вътре ще забележите две плочки. Голяма метална плочка, захваната с два винта по периферията и малка плочка – пластмасова платка захваната с две по-малки винтчета към голямата.
4. Отхлабва се малката плочка и като се бута нагоре-надолу се регулира разликата между двата цилиндъра. Имайте предвид че местенето й променя стойностите на двата цилиндъра, т.е след настройката и двата се мерят наново. Регулира се докато се изравни предварението на двата цилиндъра. Винтчетата се стягат.
5. Отхлабва се голямата плочка. С въртене по часовниковата стрелка (за улеснение отдолу има прорез на плочката за да бръкнете с отверка) предварението намалява, в другата посока се увеличава. Регулирате докато постигнете предварение на някой от цилиндрите 3.5мм преди ГМТ.
6. Всичко се стяга яко (е внимавайте с малките винтчета все пак) и по възможност се слагат федер шайби против разхлабване.
Важно: мерете стойностите само при стегнати болтчета, иначе се променят. След като финално стегнете всичко, проверете още веднъж.
Първия път се губи доста време, тъй като настройката е прецизна. Като свикнете се прави за 15-20 минути. Процедурата си струва - в повечето случаи мощността се подобрява значително, разхода спада, а колата пали по-лесно.
Когато мога ще кача и снимки. Ако някой има въпроси да пита. Също така ако някой колега от София иска мога да му направя центровка с индикаторен часовник без пари (някаква почерпка
) в удобно за двамата време.