Re: Колко Е живота на един 2-тактов Трабантов Двигател?
И аз да се изкажа некомпетентно:
Кога двигателя загрява повече? Ами като върши повече работа за единица време.
Демек като катерим баира (без значение кой), трябва да борим гравитацията.
Елементарно, нали ?!? Да, ама не съвсем...
Нека имаме един баир. Без значение дали ще е дългата стръмна права между два завоя на някой проход, някое от тепетата, Тюлбето или Витоша. Просто баир.
Нека да почнем да го катерим с постоянна скорост с 2 напълно еднакви коли, без значение с какво охлаждане са. Просто 2 еднакви коли (тоест имаме 2 случая за разглеждане).
Дотук няма нищо неясно. Трябва да повдигнем дадена маса на дадена височина за определено време. Тоест, и на двата ни еднакви автомобила ще им трябва абсолютно еднакво количество енергия, за да се справят със задачата.
Е сега ще въведем разликата: нека едната катери баира на трета предавка, а другата - на втора.
Те точно тази малка разлика има огромно значение. Двигателя е най-ефективен в един тесен диапазон от обороти (около 3300 за огромното болшинство от бензинови коли) - иначе казано, преобразува най-голямо количество топлинна енергия в механична. Двата двигателя отдават еднаква мощност, ама единия има по-малко загуби, защото работи в по-ефективен режим. Казано по нашенски: единия грее повече.
Ако охлаждането им е с електрическа перка - добре. Но ако са като трабантчето или като Варгите със заден радиатор (с механично задвижване на перката от ремъка), положението става още по-весело. Защото там колкото по-ниски са оборотите, толкова по-бавно се върти перката, и толкова по-лошо е принудителното охлаждане.
Нека обобщим: голямо натоварване при ниски обороти - двигателя отделя много топлина поради неефективната си работа, а механично задвижваната перка се върти бавно, тоест, охлажда малко. Много греене, малко охлаждане. Сещате ли се какво става?
Същото натоварване при високи обороти - двигателя отдава по-малко топлина поради по-ефективната си работа, а механичната перка се върти на по-високи обороти, като осигурява по-добро охлаждане. Тоест, по-малко греене, с по-добро охлаждане.
И това е САМО от разликата в предавките (съответно в оборотите), при равни други условия. Те затова шоферите с по-голям опит казват, че баир се катери на ниска предавка с високи обороти.
Дълго и досадно, ама дано да помогне на някого.