
Re: въпрос относно помпа от ява за масло
По принцип всички притежатели на двутактови машини са интелигентни хора. Но не всички са учили механика или просто не са присъствали на този урок или лекция. Затова ще си позволя да внеса малко яснота по въпроса за валовете и осите.
1. -
ВАЛ - Валът е конструктивен подвижен елемент, който служи за предаване на въртящия момент
(въртенето) от една въртяща се част (елемент) от конструкцията на машина или механизъм на друга.
Опира се о неподвижните части на механизма (корпуса) посредством лагери - търкалящи се (ролкови, конични или иглени) или втулки, които се монтират в цилиндричните му участъци.
Лесно се разбира кое е вал по това, че се върти. И така предава енергията (въртящия момент) на другия въртящ се детайл.
2. -
ОС - Ос е конструктивен
неподвижен елемент, който служи като опора на въртящи се части /елементи/ от конструкцията на машина или механизъм. А щом е неподвижна, няма как да предава въртящ момент към другите детайли. Оста е закрепена неподвижно към корпуса на машината, а въртящите се части се опират върху оста посредством лагери - търкалящи /съчмени или ролкови/ или плъзгащи /втулки/, които се монтират в цилиндричните участъци на оста.
Щом детайла не се върти - значи е ос. Има и изключения! Например колоосите на железопътните вагони.
Но да не задълбаваме в механиката. Мисля че съм ви бил полезен с тия елементарни определения - трябва да имаме някаква техническа култура. Все пак сме притежатели на уникални машини, произведени в държава, която вече не съществува.
