Трабант и Вартбург форум
http://2tpower.com/forum/

Заводът за автомобили в България вече е факт.
http://2tpower.com/forum/viewtopic.php?f=2&t=4286
Страница 1 от 1

Автор:  бобо [ Сряда, 22.02.2012 г. 03:33 ч. ]
Заглавие:  Заводът за автомобили в България вече е факт.

Заводът край Баховица заработи с обещания за 1 млрд. лв. китайски инвестиции


С изпълнение на родопски гайди, песента "Излел е Дельо хайдитун", обещания за 1 млрд. лв. китайски инвестиции до края на 2013 г. и изграждане в района на завод за автобуси от утвърден производител днес край ловешкото село Баховица отвори врати заводът за сглобяване на автомобили "Грейт уол".

"Да, всички сме доволни, че в България ще има производство на автомобили. Дошли са инвестиции от наши приятели. Говорили сме си с премиера на Китай и имам обещания за един милиард инвестиции до края на 2013 г.", каза при откриването на завода премиерът Бойко Борисов, без да уточни в каква валута ще са те. Той добави, че се радва, че оттук автомобили ще се изнасят за Европа, защото от всяка такава кола държавата ще печели.

"Няма как да не съм щастлив, че съм министър на икономиката в момент, когато се възобновява производството на автомобили в България. Благодаря ви за тази емоция", каза министърът на икономиката Трайчо Трайков. Той добави, че тази инвестиция ще даде допълнителен тласък на износа и изрази увереност, че няма да е последната от Китай.

Не случайно държавата даде 2.4 млн. лв. за шосето до този завод, надявам се, че тази прекрасна церемония струва по-малко, пошегува се министърът.

С дълбок поклон към премиера и задоволство от държавната подкрепа демонстрира отношението си към откриването на завода генералният директор на китайската "Грейт уол мотор" г-жа Ван Фън Йн. Тя подчерта, че България е изходната точка, от която компанията ще започне своето излизане към пазари в Европа.

На първо време произведените край Ловеч автомобили ще бъдат пуснати на пазарите в Македония, Албания, Черна гора и Сърбия. В България до края на годината представителствата ще са 20 при 17 сега.

Това е един от най-модерните автомобилни заводи в Европа, функционално е сред най-гъвкавите, увери изпълнителният директор на "Литекс моторс" Илия Терзиев. Той добави, че България за първи път произвежда автомобили, отговарящи на световните стандарти.

Терзиев допълни, че за първи път от много години в очите на работещите за местната и държавната администрация е видял пламък, като че ли правят нещо общо. "Администрацията работеше все едно е част от екипа на "Литекс моторс". Имаме уверенията, че в началото на производството ще получим цялата необходима подкрепа в рамките на европейското законодателство, която може да се окаже на местен производител", добави представителят на компанията.

Цялата инвестиция в проекта е 150-160 млн. лв., каза Терзиев. До момента са вложени 55 млн. лв., без да се броят дадените за земята. Завършен е първият етап, при който са изградени поточна линия за сглобяване, складове и административна сграда. До две години предстои пускането на заваръчен и бояджийски цех. С това ще приключи вторият етап от проекта. Третата фаза включва изграждането в района на Баховица на индустриален парк от производства, които да снабдяват с отделни компоненти фабриката за автомобили.

В съвсем скоро време ще бъде проведен ден на отворени врати за български и европейски производители на авточасти и аксесоари. Те ще могат да се запознаят с всички използвани детайли от сглобяваните тук модели, като само при компактния "Волекс С10" те са 968.

"Това ще е дълъг процес, защото всеки един детайл трябва да мине типово одобрение по европейските стандарти и да получи разрешение за вграждане от компанията "Грейт уол", каза изпълнителният директор на "Литекс моторс" Илия Терзиев. Той допълни, че реализацията на тази част от проекта зависи много от капацитета на производството.

Ангажираните за момента 120 служители са от цялата страна. Плановете са в завода да намерят работа около 2000 души, когато той заработи на пълен капацитет.
Изображение
Изображение


Ето и част от репортаж направен от журналист допуснат до завода:
Цитат:
Завода вече е напълно завършен за началния стадии на производство. Това ще рече - две халета, едното от които е склад, докато в другото са поточните линии, в които става сглобяването на автомобилите от части внесени изцяло от Китай. Със стартирането на завода за крайни клиенти, което ще се случи до февруари 2012, произвежданите автомобили ще са Voleex C10, Hover H5 и Steed 5. От лятото ще бъдат добавени Voleex C30 и Voleex C20R (общо взето по-висок и проходим C10), които са вече одобрени за производство в ЕС.

Има малко останала работа по паркинга, където ще бъдат подреждани готовите коли, както и пистата с различните настилки и съоръжения, с които ще се проверява всяка кола, излязла от поточната линия преди да стигне до новия си собственик. Предстои да бъдат изградени още две халета - в едното ще се правят заварки, докато в другото ще се извършва пълно боядисване. На следващата снимка се вижда скъпата машина, с която контейнерите от Китай се разтоварват.



Идеята е с времето колкото се може по-голяма част от производството да бъде изнесена на български под-изпълнители, като вече има контакти с български фирми, работещи в бранша, които имат възможност да снабдяват завода с части. Тук тънкия момент е, че според законите на Европейския Съюз, всяка замяна на част по някой от моделите, дори да говорим за модела/марката на гумите, изисква подробно описание на направената замяна/промяна на модела и съответно нови тестове за безопасност, нова процедура по одобрение. За това като цяло промени по автомобилите в цяла Европа се правят веднъж годишно.

След пристигането до завода, бяхме посрещнати от директора на производството - Алекс Крамб, заедно с неговите помощници. Алекс е бил директор на един от заводите на Нисан в продължение на последните над 25 години, през което време въпросния завод започва да изкарва продукция с едно от най-високото качество от заводите на Нисан. Макар че нямахме право да снимаме почти нищо в завода, Алекс ни показа и разказа за всяка стъпка от производството, като ще се опитам възможно най-точно да преразкажа нещата, които ми направиха най-голямо впечатление.

Целия завод работи по лиценз на Toyota, използвайки системата за произвдство и управление на персонал Toyota Production System (TPS). Системата е така направена, че разделя работата на високопродуктивни малки екипи, в които работят хора, които сами са избрали работата, която искат да вършат, поемайки пълна отговорност за нея. Един екип се състои от няколко оператора със средна възраст 19 години и един лидер, със средна възраст 25 години. Лидерите са инжинери и са минали обучение в Китай тази година. И сред лидерите и сред операторите има и мъже и жени. Някой тук се бе възмущавал, че не се наемат хора без висше образование - е, наемат се. Има до тук над стотина оператора, при средна възраст 19 години, можем да приемем, че вероятно повечето от тях нямат висше образование.

Според TPS да има уважение към работниците, но всеки един от тях да е отдаден и мотивиран, за това, което прави. Изборът на работника се определя обаче все пак е ограничен от областите, в които е показал, че е най-добър. Има хора, които са много сръчни и им е приятно да сглобяват дребни елементи. Има хора, които не са сръчни, но имат невероятен поглед върху детайла - умение, което е изключително полезно за контрола на качество.

Всички работещи могат да видят всеки един от тях какво прави и как се справя. Всичко е така изградено, че хората, които извършват работата да се съревновават, опитвайки да бъдат по-добри от останалите екипи.

При производството автомобилите минават през 88 станции, 7 от които са за контрол на качеството. При откриване на дефект в някой елемент, автомобила се връща до съответното място, а работника допуснал дефекта се слага под наблюдение от прякия му началник. Следващите 20 дни работника бива следен дали няма да направи грешка отново - ако това се случи, той се връща да мине обучението си на ново. Всеки работник минава обучение за извършването на работата, която ще има върху колите, отиващи за клиенти. За всяка дейност по автомобилите има детайлно ръководство как да се извърши. Включително детайли от рода на това кой болт под какъв ред се завива, колко се натяга (отверките са електронни и затягат с точно толкова сила, колкото е дадено по заводски спецификации - натегнат болт може да се скъса, отпуснат да падне - два напълно недопустими сценария). Това не е нещо необикновено у нас, това са все стандартни процедури във всеки сериозен завод за автомобили и точно така да кажем се работи във немските и френските заводи.



От слизането на шасито върху поточната линия до излизането на колата от завода се води пълно досие на автомобила. Ако в последствие автомобилът прояви дефект, се знае кой работник е бил отговорен за дадения детайл, в колко часа на коя дата го е сложил, кой е бил отговорен за контрола на качество на дадения елемент, когато дефекта не е бил открит.

След като автомобилът слезе от конвейра сглобен следват серия от тестове. Автомобилът е детайлно прегледан за дефекти, които нарушават неговата сигурност или са козметични забележки, които могат да бъдат забелязани от клиент - при наличието на такива автомобилът не може да напусне завода и бива върнат за отстраняване на всички проблеми. Позволено е да има малки забележки, които е трудно да бъдат забелязани от непрофесионалист, които се записват, така че да се вземат мерки те да не се случват повече. Огледа става в специална камера с много силна светлина, така че да изпъкнат дори най-малки детайли.







Следват тестове в камера за изгорели газове (за да получи автомобила своя ЕВРО сертификат, че емисиите му са допустими по текущото законодателство), както и камера с вода под налягане, където се проверява, дали всички уплътнения вършат своята работа. Прави се центровка на фаровете и се оправят други последни детайли, след което автомобила излиза на трасето за тестване на окачване, вътрешни шумове и тн, точно както е в модерните европейски заводи.

Интересно е това, което Алекс Крамб каза за завода и отношението на българите към това начинание. По негови думи, това предприятие по нищо не отстъпва на западните заводи на известните марки. Много е учуден от манталитета на хората у нас, на отношението към завода. На това, че хората не вярват, че ще стане. Защото хората, които вече работят там са едни от най-мотивираните, горди, бързи и критични към труда си хора, с които е работил. А това е най-важното при такова начинание. Хората, работещи в завода са показали невероятни резултати и според Алекс е напълно реално това предприятие да е се превърне сред топ заводите в Европа по качество на продукцията.


Ето и репортаж от ТВ7:
http://tv7.bg/news/economy/3274852.html
Дано нещата да се развият и да сме скоро време една от страните,в която се произвеждат автомобили със супер качество.

Автор:  hrisvasilis [ Сряда, 22.02.2012 г. 17:31 ч. ]
Заглавие:  Re: Заводът за автомобили в България вече е факт.

Цитат:
Ангажираните за момента 120 служители са от цялата страна.

И в огромната си част нарочно сякаш не се взимат хора от Ловеч..

Автор:  j_totkow [ Сряда, 22.02.2012 г. 18:33 ч. ]
Заглавие:  Re: Заводът за автомобили в България вече е факт.

Само не мога да разбера - ще ги произвеждаме или ще ги сглобяваме като конструктор лего китайските шитни

Автор:  бобо [ Сряда, 22.02.2012 г. 18:41 ч. ]
Заглавие:  Re: Заводът за автомобили в България вече е факт.

j_totkow написа:
Само не мога да разбера - ще ги произвеждаме или ще ги сглобяваме като конструктор лего китайските шитни

Първоначално 1-2 години ще работи само асемблиращата линия.След това ще бъде реализирана фаза 2 на проекта-изграждането на заваръчен и бояджийски цех.След това във фаза 3 ще бъде изградена цяла индустриална зона в района,където ще се произвеждат и български части.

Автор:  j_totkow [ Сряда, 22.02.2012 г. 18:47 ч. ]
Заглавие:  Re: Заводът за автомобили в България вече е факт.

дано да е така, че тези внесените (не мога да потвърдя лично, но ми казаха че вече текли ръжди :shock: )

Автор:  бобо [ Сряда, 22.02.2012 г. 18:51 ч. ]
Заглавие:  Re: Заводът за автомобили в България вече е факт.

j_totkow написа:
дано да е така, че тези внесените (не мога да потвърдя лично, но ми казаха че вече текли ръжди :shock: )

Не не текът ръжди споко :-).Може да са внесли някои залежали по складове,но по принцип аз не съм чул да има оплаквания от тези колички до сега.Има до момента над 200 нови собственика на такива автомобили.Някои от тях са регистрирани във форума на Грейт Уол България.И нямат оплаквания от колите.Казаха,че и те били много предубедени,но като се качили на тестовите автомобили разбрали,че нещата са различни.

Автор:  hrisvasilis [ Четвъртък, 23.02.2012 г. 08:21 ч. ]
Заглавие:  Re: Заводът за автомобили в България вече е факт.

Понеже живея в Ловеч и тук се понапълни с китайчета /дори има 2 автобусчета GW/ мога да кажа, че ръжди не съм виждал по тези коли, но пък си имат други дребни болежки, които не са съществени. Обучението на асемблаторите е много сериозно.Започнаха 200 и се стигна да останат тези 120 души. Част от инженерите, които познавам не им е мястото в завод за коли, но нейсе дано се научат :)

Автор:  бобо [ Четвъртък, 23.02.2012 г. 13:25 ч. ]
Заглавие:  Re: Заводът за автомобили в България вече е факт.

hrisvasilis написа:
Понеже живея в Ловеч и тук се понапълни с китайчета /дори има 2 автобусчета GW/ мога да кажа, че ръжди не съм виждал по тези коли, но пък си имат други дребни болежки, които не са съществени. Обучението на асемблаторите е много сериозно.Започнаха 200 и се стигна да останат тези 120 души. Част от инженерите, които познавам не им е мястото в завод за коли, но нейсе дано се научат :)

Споко скоро ще има разширяване на производството така,че ще има още работни мевста.Да не говорим,че китайците ще докарат и автобусна фирма там да прави завод за автобуси доколкото разбрах.

Автор:  hrisvasilis [ Четвъртък, 23.02.2012 г. 13:31 ч. ]
Заглавие:  Re: Заводът за автомобили в България вече е факт.

Споко - тия неща ги знам мноого преди теб :)

Страница 1 от 1 Часовете са според зоната UTC + 2 часа [ DST ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/